MAX ROADSTER

 

De Max Roadster is ontwikkeld en ontworpen door KICK DESIGN in Helmond, hieraan is een heel verhaal vooraf gegaan, wat wij weten leest u hieronder. Dat dit verhaal niet compleet is en dat u misschien meer wetenswaardigheden over dit kleine merk weet geloven wij graag. Wij spreken dan ook de wens uit dat als u iets over Max weet of heeft en er misschien zelf één heeft ons een E-mail stuurt met die informatie. Ons e-mail adres, info@koutauto.nl

 

Eerst maar eens een paar plaatjes van deze leuke Roadster.

 

                                                                                                                   Deze Max is in 1991 geleverd als ééntje uit een serie van 50, dat betekende dus vele extra accesoires   

                                                                                                                  Helaas kwam men niet verder dan 17 stuks van deze ultra luxe uitvoeringen

 

In 1985 startte Erik Spronk een eigen design firma genaamd Kick Design, het bedrijf was gespecialiseerd in kunststof auto onderdelen.

Dit was gezien het verleden van dhr. Spronk niet zo vreemd, hij had zich bij Daf en Volvo Truck  zeer verdienstelijk gemaakt op de ontwerp afdeling en heeft zowel voor de personenauto als de truck afdeling ontwerpen gemaakt. Ook voor de automotive afdeling van General Electric Plastic  heeft hij veel werk verricht, tevens heeft hij voor… ja zo kunnen we nog wel even doorgaan!!

Het idee was in eerste instantie een sportwagen met middenmotor, met BMW motorfiets techniek. De auto moest licht, snel, en open te rijden zijn. De techniek moest uiteraard goed leverbaar en simpel te onderhouden zijn.

Door de vele contacten die Kick Design in de autobranche had is het idee uitgegroeid tot een wat makkelijker te realiseren project.

Heel bijzonder was het idee de auto door verschillende modules simpel te kunnen veranderen. Zo was de bedoeling dat er na de aanschaf van een roadster de klant er een pick-up, coupé en stationwagen van kon maken. Zo was het mogelijk om met één auto toch vier verschillende auto’s te rijden.

De eerste tekeningen werden enthousiast ontvangen en aan een kleimodel werd gewerkt.

In 1988 werd Max Motors BV opgericht welke de ontwikkeling en productie van de prototypes op zich nam.

 

                                                                                                              De eerste Mock-up zag er uiteraard niet uit zo als het        De bewerking van het kleimodel, het begint er al op te 

                                                                                                              latere productie model.                                                    lijken. 

 

                                     

    De tweede mock-up toont al het prachtige model wat als het uiteindelijke resultaat de MAX zou worden.

Door de contacten met PSA (Peugeot-Citroën) werd het mogelijk om daar de techniek en de bodemplaat te bestellen. Aan de bodemplaat werden vele veranderingen doorgevoerd om voldoende stevigheid te krijgen voor de cabriolet uitvoering. Ook de wielophanging werd naar eigen idee aangepast en verlaagt, dit met behulp van schokbreker/veren fabrikant White-Power.

 

                       

 

Het resultaat was een strak sturend prototype met de carrosserie mooi laag boven de wielen. Van het prototype is veel geleerd en over productie kon worden nagedacht. Er werd een auto aangeboden bij het Rijks Dienst voor het Wegverkeer (RDW) voor een type goedkeuring.

Voor de productie auto’s werden de aangepaste chassis verzinkt en werd helaas het White-Power veersysteem te duur bevonden. De Max moest helaas met een standaard Citroën AX GT onderstel door het leven. De bedoeling was om een motor van ongeveer 125 PK te monteren maar door tegenwerking van PSA werd dit een standaard AX GT motor met 80 PK. Door deze standaardisering werden de kosten uiteraard lager gehouden maar de funfactor werd ook danig minder. Uiteraard was de ontwerper het met deze ontwikkeling niet eens maar economische factoren wegen zwaar.

 

                                                                                                                                           

                

                             
 

                                                                                                                                              De folder van de eerste serie met afwijkende wielen en afgedekte koplampen.

 

Er werd hard gewerkt om de auto op tijd op de RAI tentoonstelling in Amsterdam te krijgen. Op het allerlaatste moment was de auto zover af dat het verantwoord was om hem aan het grote publiek te tonen. De reacties waren zeer bemoedigend en toezeggingen voor afname werden er voldoende gedaan, dus komen moest hij er. Dit resulteerde in een rijdend MAX prototype. De afwerking was niet optimaal maar de basis klopte en de uitwerking zou volgen.

                      

                                                                                                                                                                                 Het eerste rijdende prototype

 

De pers mocht van de eerste voorzichtig kilometers gaan genieten en zagen unaniem de mogelijkheden die dit prototype bezat. Er werden vele test kilometers met deze auto gereden en er werd uiteraard ontzettend veel aan veranderd. Ook moest er een auto aan een crashtest worden onderworpen, welke met glans werd doorstaan.

Een nieuwe folder werd uitgebracht welke de MAXimale mogelijkheden van de MAX uitvoerig omschreef.

                      

                                  

                   

                                         

                              

 

                                                               De folder met de MAX zoals het productie model er uit ging zien.

 

De productie ging van start en aan de eerste modules werd ook gewerkt, de hardtop werd als eerste ontwikkeld en uitgeprobeerd, helaas zijn er uiteindelijk maar 2 gemaakt en ze zijn nooit echt doorontwikkeld. Dit betekende dus zo ongeveer dat ze als winterkap niet geschikt waren omdat ze nog erger lekten dan de softtop. Dit zou dus de Max Coupé moeten worden.

                                    

                                                                                                                                        Het prototype van de hardtop. Behoorlijk zwaar is hij wel maar mooi??? u mag het zeggen.

 

Op de auto RAI verscheen ook plotseling een pick-up versie, prachtig om te zien maar zelfs tijdens de tentoonstelling werkte het hout in het prototype zodanig dat er regelmatig noodreparaties moesten worden uitgevoerd.

 

                                                                                                                                                          

                                                                                                                                      Een prachtig pick-up versie, ontzettend jammer dat het bij dit prototype zou blijven.

 

Ook de tekeningen van de stationwagen zagen er veelbelovend uit, helaas is de productie echter blijven steken op 17 Roadster’s. 2 of 3 daarvan hebben een klein bankje achter de voorstoelen  waar nog plaats voor 2 kinderen is. De eerste serie zou 50 extra luxe uitgevoerde auto’s betreffen, en luxe zijn ze inderdaad met leder, alcantara, elektrische zijruit bediening, Nardi sportstuur en pookknop, genummerd serieplaatje op het dashboard en nog diverse heerlijkheden meer. De prijs was ongeveer 50.000,-- Gulden wat nu zo’n 23.000,-- Euro betekend.

Laatste nieuws !!! Februari 2007, Uit de failliete boedel van Max Motors zijn nog 6 Max'en gebouwt. Niet dat het eenvoudig was maar het is gelukt. Indien u serieus interresse hebt voor één van deze auto's neem dan kontakt met ons op dan zullen wij bemiddelen in de aanschaf.

                                                                                                           

                                                                                                                                                            Zoals u ziet, exclusiviteit kost wel wat.

 

En dan nu de praktijk, want over een prijs kan je klagen als iets te koop is maar als iets na zo’n 14 jaar nog veel plezier brengt is die prijs te verwaarlozen.

We hebben nu ruim 3 jaar en meer dan 20.000 km ervaring met de MAX Roadster, de uiterst betrouwbare AX techniek geeft geen problemen. Buiten het normale onderhoud is er aan de auto die nu zo’n 65.000 km gereden heeft bijna niet gewerkt. De eerste montage Pirelli banden zijn bij 62.000 km vervangen wat er op duidt dat er met deze MAX rustig is gereden.

Het probleem wat zich nu voordoet is dat het rechter achterwiel bij zware belasting soms tegen de benzine vulpijp aanloopt, dit zal veroorzaakt worden door de grotere hoogte van de banden i.v.m. het nieuwe profiel. Ook is het dashboard opnieuw gemonteerd omdat het hinderlijk kraakte, nu is er van rammels of kraken en piepen geen sprake meer. De auto voelt stijf en degelijk aan, de bouwkwaliteit is zeer goed hetgeen ons zeer verbaast omdat er van goede ontwikkeling in zo’n korte tijd bijna geen sprake kan zijn. Het rijden en sturen is absoluut een genot, hij is vlot, wendbaar en heeft een bovengemiddeld weggedrag. De zitpositie is redelijk uit de wind en de verwarming heeft voldoende capaciteit om bij lagere temperaturen toch nog open te rijden.

De reacties op straat zijn echt geweldig, er zijn nog vrij veel mensen die de auto nog weten te herinneren en menig leuk gesprek of opgeheven duim vallen ons ten deel. In Frankrijk maakt de MAX helemaal veel bij mensen los, hier worden uiteraard de Peugeot 405 achterlichten herkend en wil men absoluut meer over de auto weten. En verbazing alom, ook daar ontmoet je mensen die hem kennen maar nog nooit hebben gezien. De publiciteits afdeling bij Max Motors heeft goed gewerkt als je de reacties zo kan peilen. Er zit één groot nadeel aan de MAX en dat is de softtop, er is veel lekkage bij het voorraam en de zijruit aansluiting. Maar wij hebben Jan Hein ontmoet van de firma Scartex en jawel, na wat studie en verstelwerk is de kap dicht. Het genieten kan nu ook doorgaan als het regent.

Onze Max is één van de 2 of 3 die met een bankje achterin zijn uitgevoerd en daardoor is er een behoorlijk deel van de bagageruimte afgesnoept. Voor ons is nu het zoeken naar de afdekplaat achter de stoelen met de 2 bultjes van de tweezitter zodat de bagageruimte tijdens vakanties optimaal benut kan worden. Nu is het niet zo dat die ruimte klein is, nee voor een auto van dit model is hij zelfs riant maar je wilt altijd maar meer meenemen toch? Februari 2007! We hebben de afdekplaat van de tweezitter!!. Zomaar gekregen van enthousiaste Max liefhebbers, dat is wat je noemt klasse. We zijn er erg blij mee en zullen hem in de kleur spuiten en monteren. De foto's staan hieronder als 2 en 4 zitter.

   

                                                                                                                 

        
            
  Ook met softtop is het een mooie auto.


Maar als cabio is hij echt het leukst, hier de verschillen tussen 2 en 4 persoons.

 

 

 
Als 4 zitter                                                                       Of als 2 zitter



DE CARROSSERIE

           

Aan de carrosserie is niet af te zien dat de Max al vele jaren dienst doet, de panelen zitten nog netjes en de lak ziet er nog patent uit. Ook het gebruikte kunststof en polyester is van goede kwaliteit want in tegenstelling van vele grotere fabrieksproducten als TVR, Alpine en Lotus zijn er aan de Max geen scheurtjes of blistering te ontdekken. Wel hangt de te dunne kunststof achterbumper iets over zijn ophangpunten maar echt storend is dit niet.

Ondanks enkele jaren stalling in de buitenlucht is het chassis nog als nieuw. De verzinkte bodemplaat vertoond geen spoor van corrosie. En dat terwijl er niets van tectyl of ander antiecorrosie middel aan de bodem te vinden is.

De wielophang delen zijn wel iets aangeroest maar het is er dan ook zonder bescherming aangeschroefd, de levensduur van deze delen zal over zo’n honderd jaar wel ten einde lopen.

 

CONCLUSIE

 

Er kon op de RAI ingeschreven worden op één van de eerste vijftig uit de voorserie welke extra luxe werden uitgevoerd. Was u één van hen en heeft u uw order geannuleerd of heeft u er toen wel over gedacht maar niet toegeslagen?? FOUT FOUT FOUT!! Nu zoveel jaren later had u nog zo ontzettend veel plezier aan de Max kunnen beleven dat de prijs per gebruikt jaar tot een belachelijk laag niveau is gekomen. Nog geen 1300 euro’tjes per jaar en dat word iedere dag minder en de pret iedere dag groter.

Was u toen één van diegene die wel een folder meenam maar niet over de pecunia beschikte om er één te bestellen?? Helaas, u dient dan nu over evenveel geluk te beschikken als wij hebben gehad, en hopen dat er een Max rijder genegen is zijn/haar Max aan u over te doen. De kans hiertoe is mede door het lage productie aantal en de export van enkele Max’en tot bijna nihil gereduceerd.

Bent u één van diegene die pas later ontdekte dat er een Max bestaat geldt uiteraard het bovenstaande ook voor u.

Max rijden is leuk en tot de dag van vandaag goedkoop, pluk een mooie dag en geniet van zijn exclusiviteit en rijkwaliteit.

 

WAARDE

 

Natuurlijk wilt u weten wat kost een Max op dit moment in aanschaf. Uit voorgaande heeft u kunnen opmaken dat het zeer moeilijk is er één te vinden. En stel, u weet er één die ter adoptie word aangeboden, dan nog zal het een lang gesprek worden om de zaak in uw voordeel te beslechten. Het is wat de liefhebber bereid is te betalen want van een echte marktsituatie is geen sprake.

Een goed vergelijkbaar product is er eigenlijk ook niet. Onze Max is getaxeerd hetgeen nodig is om hem adequaat te verzekeren, maar voor het geld wat zou worden uitgekeerd als de auto verloren zou gaan zullen we niet zomaar een Max terug kunnen kopen. U snapt het al natuurlijk!! Een Max is van onschatbare waarde!! Natuurlijk, ook de Nachtwacht heeft die waarde maar is bij verlies onvervangbaar. De Max is bijna onvervangbaar, maar door de beperkte hoofdzakelijk Nederlandse markt zal hij de prijs van een exclusieve Italiaanse exoot nooit overtreffen.

Dus u bepaald samen met de vorige eigenaar de waarde van een Max op het moment dat de overeenkomst is gesloten. Is het u gelukt, laat het ons dan even weten op info@koutauto.nl wij kunnen dan de “marktsituatie” blijven volgen.

 

VRAGEN OF OPMERKINGEN

 

Uiteraard kunt met uw vragen of opmerkingen ook bij ons terecht, want hoe jong en dicht bij ons bed het merk MAX ook is er kan altijd nog iets aangevuld of veranderd worden. Stuur ze naar info@koutauto.nl alvast onze dank.

 

DANK

 

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van de onderstaande personen, bedrijven en instellingen. Hiermee willen wij al diegene bedanken die zich belangeloos hebben ingezet om van de historie van MAX wat helderder te maken.

Wij bedanken met name: Eric Spronk, Gert Jonkhans, Greetje Groot, G. Kan, R. Hunfeld, John Snijders, Jan van der Lit, J.W. de Rijk, mr.J.J.C. de Rijk, Lex Sluiter, W.J. Berdenis van Berlekom, L. Kieft,  Henk de Wit, Peter de Wit, Dhr en Mw van der Mandele, Dhr Zevenboom, Marcel van Grootel, Menno van der Haven, Ruud Honig, Berend-Jan Kompanje, Louis Oosterhoff, T. Willink, Paul Schraven, Diederik van Bouwdijk, Frans van Bree, Politie Schagen, RDW, Troostwijk, Autotron, ND design www.nddesign.nl, Max van Poll, Kees Kraakman, Dhr. Lingg sr., Angelo Lingg, Jan Hein van Scartex http://www.scartex.nl/ .

 

DE BLADEN

 

Er is in de volgende bladen iets over MAX geschreven.

Autovisie 4/’89 + 4/’90 + 11/’90 + 14/’90 + 4/’91 + 17/’92 + jaarboek ’90 ‘91,  Autokampioen 23/’88 + 5/’90 + 10/’90 + 16/’90 + 26/’90 + 7/’91 + 17/’92 + 11/’99, Aktueel, De Heilige Koe 7/’98,  Utrechts Nieuwsblad 13/07/89 + 03/08/89 + 21/07/90, Stadsblad 26/07/89 + 08/05/91,  De Molenkruier 20/07/89, Vraag en Aanbod 14/08/92, Auto & Motor Expres 30/04/89, Autoweek 27/’90 + 7/’91, Noord-Hollands Dagblad 2001, Auto Selekt 7/’89, De Auto, BDK-Bulletin, Haagse Courant, Brabants Nieuwsblad 24/03/89, Auto+Motortechniek 2/’89, Signature, NRC Handelsblad, Raverse Weekblad, Het Vrije Volk 02/02/89, Eindhovens Dagblad 17/01/89, Telegraaf 01/02/89 + 11/09/89 + 02/09/89, Auto Journaal 01/02/89, Auto Zeitung, Automotive News 06/02/89, Auto Extra Breda 05/04/89, Auto Bild 06/02/89, Design 1/’89, Auto Plus 11/09/89, CITROExpert 3/’00, Automobiel, Liva-post 10/’89, Made in Holland Rit 24/06/90 + 16/06/91 + 28/06/92 + 04/06/’00, Het Parool 02/02/89 + 04/02/89, Dagblad van het Oosten,

Helaas is deze lijst nog lang niet compleet maar bij veel artikelen die wij hebben is geen blad of datum meer te achterhalen, hiervoor onze excuses.

 

Copyright

Niets van deze webpagina mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur worden gepubliceerd of gedupliceerd.

Copyright 2002  kout automobiles



Kout Automobiles
Zuidzijperweg 14
1766 HA WIERINGERWAARD
The Netherlands
0031-224 221325
info@koutauto.nl